fotografies i notes del Toni
 
 
Inici.
Antecedents.
El projecte.
La construcció.
Els primers anys.
La gran crisi.
La Guerra Civil
La supresió difinitiva.
Les instal·lacions.
Les locomotores.
El material mobil.
Bibliografia.
 
 
EL FERROCARRIL DE MOLLET A CALDES DE MONTBUI
 
La Guerra Civil
Al esclatar la Guerra Civil el 18 de juliol de 1936, a l’estació de Caldes de Montbui només hi quedaven alguns vagons i piles de llambordes davant la casa Pagès.

La situació en que estava el país i reduïts els transports al mínim, era il·lògic no explotar un ferrocarril que travessava una comarca tant fèrtil.

 
Va arribar una ordre del Govern que ordenava es posés en marxa el ferrocarril que estaria explotat per un Comitè Obrer format per antics empleats.

A l’any 1937, s'encomana un informe per el restabliment del servei, que es va acabar el 23 d'agost amb un resultat favorable de reobertura. El 27 d'agost de 1937, es realitza un assaig amb un primer tren i poc després comencen els serveis regulars entre Mollet i Caldes de Montbui. Els horaris serien el mateixos de l'any 1932.

La línia estaria explotada per un Comitè Obrer format per els antics empleats.

Tots els homes útils que abans de la guerra treballaven al ferrocarril van ser obligats a tornar-hi a treballar.Els van donar un carnet de ferroviari amb un segell que posava "Comité de incautación del Ferrocarril Mollet a Caldas".

Van fer el servei les locomotores "Caldas" i "Remei".

Per posar en servei el ferrocarril, els ex empleats van haver de fer un treball excepcional amb els elements que tenien a mà. Moltes travesses eren pins acabats de tallar, i el material fix o mòbil es va reparar amb ajuda externa.

La colla d'obrers que encara estaven a les cases on vivien des de l'any 1932, amb Niceto Díez, que vivia a l'estació de Palau de Plegamans van procedir a posar en bones condicions les travesses i els rails perquè el tren pogués entrar a la foneria.

Aquells anys van ser terribles per tothom a causa de la fam, manca de combustible, els morts, ...

El tren corria com podia alimentant les calderes amb el poc carbó que es podia trobar i amb la fusta treta del Bosc Gran que endemés servia per fer travesses.

Els preus es van canviar:
blc
caldesestacio
Caldes de Montbui
 
caldas
6 - "Caldas"
 
remei
7 - "Remei"
 
nicetodiez
Senyor Niceto Díez
 
santaperpetuagallecs1945
Material abandonat entre Santa Perpetua i Gallecs - 1945
horaris
 
Va haver un accident el 6 de juny de 1938. El carter senyor Cirilio de 71 anys, conegut com el “abuelo” portava com cada dia la correspondència, a l’estació de Santa Perpètua i com sempre, ho feia caminant per la via. Aquell dia no va sentir el xiulet que li feia el maquinista, aquest no va poder aturar la màquina, el va atropellar i el va matar. El carter era sord.

També s'anomena un incident quan un joves que eren cridats a files, van desenganxar un vagó i el van empènyer pujant-hi seguidament, aquest va agafar velocitat i no van poder aturar-lo, va passar directe per Palau de Plegamans aturant-se una mica més avall de la Pedra Llarga. El vagó va quedar en aquell indret fins que una locomotora el va anar a buscar.

El ferrocarril va funcionar fins al final de la Guerra Civil oferint un servei inestimable a la gent de la comarca i als barcelonins que cercaven menjar.

Barcelona era ocupada el 26 de gener de 1939 i el tren va deixar de funcionar. Després, va funcionar uns dies doncs l’empresa Sagalés no tenia els autobusos, havien estat requisats per a la retirada de l'exèrcit republicà. Després el servei es va suprimir definitivament.

A partir de llavors les vies van servir com a cementiri de ferro vell, afegint al material del F.C. Mollet a Caldes de Montbui, molts de vagons d'altres companyies de via ampla.
 
continuar --> La supresió definitiva
12-04-2013
 
 
Antoni Roca Albino
troca00@gmail.com
  www.rocaalbino.cat