fotografies i notes del Toni
 
 
Inici.
Antecedents.
El projecte.
La construcció.
Els primers anys.
La gran crisi.
La Guerra Civil
La supresió difinitiva.
Les instal·lacions.
Les locomotores.
El material mobil.
Bibliografia.
 
 
EL FERROCARRIL DE MOLLET A CALDES DE MONTBUI
 
El material mòbil
El F.C. Mollet Caldes de Montbui era la companyia de ferrocarrils secundaris amb el parc mòbil més reduït de Catalunya. En el seu inventari només i figuraven 38 vehicles, 8 cotxes de viatgers, 3 furgons i 24 vagons de mercaderies i tres unitats de servei.
 
Els cotxes de viatgers, eren de diversos tipus amb accés exterior i amb balconets.
Els del any 1881 es van adquirir originalment pel F.C. Mollet - Caldes.

Els de l'any 1928 els va comprar la "Compañia del Norte" per reposar els vehicles destruïts accidentalment l'any anterior a l'estació de Mollet.
Els tercers també els va comprar la "Compañia del Norte" per fer els serveis directes de Caldes a Barcelona .

Les lletres de les diverses sèries indicaven les classes.
La A era de primera, la B de segona i la C de tercera.
Tots els cotxes, furgons i vagons eren de 2 eixos.

blc
caldes
 
 
 
El material mòbil
El sistema  fre empleat era de vuit. Alguns vehicles disposaven a més de fre de cargol.

Els cotxes de la sèrie ABC 62 i 63 estaven construïts amb xassís de fusta recoberta de planxes metàl·liques, la caixa era de fusta i també estava revestida exteriorment de planxa de ferro. Aquesta sèrie es va modificar als mateixos tallers de la companyia incloent la tercera classe.

La sèrie AB 12, 13 i 14 construïts amb xassís de ferro i caixa de fusta van fer servei fins la clausura. Es van abandonar a la línia entre Gallecs i Santa Perpètua.

El cotxe de la sèrie BC 22 també construït amb xassís de ferro i caixa de fusta era de segona classe. Al 1915 es va reconstruir a la mateixa companyia cm a 2a / 3a classe. Després del accident del 1927 es va reparar un any després Als tallers de Sant Andreu. Va ser abandonat junt amb els AB.

La sèrie C amb els 23 i 24, incloïa balconets, era de xassís de ferro i la caixa de fusta recoberta de planxa. Va circular fins la clausura. Es va abandonar a l'estació de Caldes i es va poc a poc es va destrossar.

Diversos cotxes propietat de la companyia del Nord, van circular regularment des de Caldes a Barcelona, portaven als seus laterals uns rètols pintats amb la inscripció "Mollet a Caldas de Montbuy".

La major part de cotxes i furgons estaven pintats de color verd.
Els adquirits en 1928 possiblement eren marrons o de fusta envernissada.
 
D-MC-Ccotxe
 
Cotxes de viatgers
 
constructor any classe  
ABCF-10 Nivelles 1880 1-2-3 ex 1-2 classe (1910) - destruït accident 20-9-1927
ABCF-11 Nivelles 1880 1-2-3 ex 1-2 classe (1910) - destruït accident 20-9-1927
ABF-12 Nivelles 1880 1-2 desballestat en 1949
ABF-13 Nivelles 1880 1-2 desballestat en 1949
ABFV-14 Ashbury 1883 1-2 retornat a Nord
ACF-22 Nivelles 1880 2-3 ex 2 calsse (1915) - desballestat en 1949
CF-23 Nivelles 1880 3 desballestat en 1949
CFHV-24 S.I.G. 1884 3 ex Nord, nº CFHV-715 (8-1928) - originalment A.G.L.
GF-32 Nivelles 1880 furgó destruït accident 20-9-1927
GFHV-33 Nivelles 1880 furgó desballestat en 1949
GFHV-34 Evrard 1863 furgó ex Nord, nºDFV-536 (8-1928) - originalment A.G.L.
integrat a Renfe, nºDV-60536, desballestat 1949
 
Cotxes de viatgers de la Companyia de Nord (Caldes-Barcelona)
 
constructor any classe  
ABFV-45 Ashbury 1863 1-2 ex T.B. - desballestat (c.1939)
ABCFV-62 Ashbury 1863 1-2-3 ex T.B. - desballestat (c.1939)
ABCFV-63 Ashbury 1863 1-2-3 ex T.B. - desballestat (c.1939)
CFHV-897 Delettrez 1863 3 ex A.G.L. (origen N.E.) - desballestat (c.1939)
CFHV-898 Delettrez 1863 3 ex A.G.L. (origen N.E.) - desballestat (c.1939)
DFV-556 Evrard 1863 furgó ex A.G.L. (origen N.E. reconstruït als tallers de León (1876) integrat a Renfe, nºDV-50556 (1941)
 
  constructors  
Nivelles S.A. La Métallurgique Nivelles (Bélgica)
Ashbury The Ashbury Railway Carriage & Iron Company Ltd Manchester (Anglaterra)
S.I.G. Société Industrielle Suisse Neuhaussen (Suïssa)
Evrard Ch.Evrard et Cie. La Croyère (Bèlgica)
Delettrez Delettrez Père    França
 
Furgons
Eren de la sèrie G amb el 32 i el 33, eren vehicles també de dos eixos i construïts amb xassís metàl·lic amb la caixa de fusta. Portaven una gran porta corredissa a cada lateral amb un llarg estrep.
El 32 es va destruir a l'accident de 1927 i posteriorment desballestat.
El 33 va circular fins el tancament de la línia deixant-lo a l'estació de Caldes. Després es va portar junt amb els altres entre Gallecs i Santa Perpètua.
 
Vagons de mercaderies
El F.C. Mollet Caldes de Montbui va comptar amb 24 vagons de mercaderies.

L - vagons tancats
Eren de dos eixos amb rodes de radis, xassís de ferro i caixa de fusta.
Laterals amb porta corredissa.
Empleats per portar mercaderia perible o de format reduït, bestiar o mercaderies de transport acurat.

N - vagons de vores mitjanes
Eren de dos eixos amb rodes de radis, xassís de ferro i caixa de fusta.
Les vores eren de 600 mm
Es feien servir per el transport de carbó i de fusta.

X - vagons de vores baixes
Eren de dos eixos amb rodes de radis, xassís de ferro i caixa de fusta.
S'utilitzaven bàsicament per el transport de pedra

P - vagons plataforma
Eren de dos eixos amb bastidor de ferro i caixa de fusta dotada vores baixes de 300 mm i una portella abatible a cada lateral.
Es van construïts als tallers de Can Girona al Poble Nou de Barcelona per la firma Material para Ferrocarriles y Construcciones, S.A.
Es van demanar per l'augment de transport de pedra.
S'inclou una subsèrie PF tenien fre de cargol i garita per el guarda fre.

La primera sèrie eren de construcció anglesa i la darrera es van fer a Catalunya.
Els vagons van circular pintats de color gris clar amb el xassís i parts metàl·liques en negre.

 

blc vagogarita
 
constructor any classe  
L-51   1880 tancat desballestat per Miró-Reig (2-1949)
L-52   1880 tancat desballestat per Miró-Reig (2-1949)
L-53   1880 tancat desballestat per Miró-Reig (2-1949)
L-54   1880 tancat desballestat per Miró-Reig (2-1949)
L-55   1880 tancat desballestat a Tarragona (10-1946)
L-56   1880 tancat desballestat per Miró-Reig (2-1949)
N-61   1880 vores mitjanes desballestat a Tarragona (10-1946)
N-62   1880 vores mitjanes desballestat a Tarragona (10-1946)
X-91   1880 vores baixes desballestat a Tarragona (10-1946)
X-92   1880 vores baixes desballestat per Miró-Reig (2-1949
X-93   1880 vores baixes desballestat per Miró-Reig (2-1949
X-94   1880 vores baixes desballestat per Miró-Reig (2-1949
PF-101 M.F.C. 1911 vores baixes - garita integrat al parc RENFE, nºM-68669 (1946)
PF-102 M.F.C. 1911 vores baixes garita integrat al parc RENFE, nºM-68670 (1946)
P-103 M.F.C. 1911 vores baixes integrat al parc RENFE, nºM-68671 (1946)
P-104 M.F.C. 1911 vores baixes integrat al parc RENFE, nºM-68679 (1946)
P-105 M.F.C. 1911 vores baixes integrat al parc RENFE, nºM-68675 (1946)
P-106 M.F.C. 1911 vores baixes integrat al parc RENFE, nºM-68680 (1946)
PF-107 M.F.C. 1911 vores baixes - garita integrat al parc RENFE, nºM-68674 (1946)
PF-108 M.F.C. 1912 vores baixes - garita integrat al parc RENFE, nºM-68676 (1946)
P-109 M.F.C. 1912 vores baixes integrat al parc RENFE, nºM-68677 (1946)
P-110 M.F.C. 1912 vores baixes integrat al parc RENFE, nºM-68672 (1946)
P-111 M.F.C. 1912 vores baixes integrat al parc RENFE, nºM-68673 (1946)
P-112 M.F.C. 1912 vores baixes integrat al parc RENFE, nºM-68678 (1946)
 
  constructor  
M.F.C. Material para Ferrocarriles y Construcciones, S.A. Barcelona
 
continuar --> Bibliografía
12-04-2013
 
 
Antoni Roca Albino
troca00@gmail.com
  www.rocaalbino.cat