fotografies i notes del Toni
 
 
Inici
Mikado 141-R Liberation
Sèrie A 2-6-6-4
Allegheny 2-6-6-6
Yellowstone 2-8-8-4
Challenger 4-6-6-4
Cab Forward 4-8-8-2
Big Boy 4-8-8-4
 
 
 
 
LES GRANS AMERICANES
ALLEGHENY 2-6-6-6
Quina va ser la locomotora a vapor mes potent mai construïda? La Big Boy?, no.
I la més pesada? la Big Boy?, potser tampoc.
 
A la dècada dels anys 30, la majoria de industries nord-americanes es trobaven en una terrible crisis econòmica.
Per contra la companyia de ferrocarril Chesapeake & Ohio (C&O) estava ocupada desdoblant les seves línies, construint nous túnels, reformant ponts i en general millorant el seu sistema ferroviari.
Aquesta situació era fortuïta y es va donar perquè el principal producte que transportava era carbó.
Alguns dels millors dipòsits de carbó bituminós als Estats Units estaven junt a les vies de la C&O i el carbó es necessitava fins i tot durant una situació econòmica molt dolenta.

Era evident que la C&O necessitaria mes força motriu per portar carbó per els 128 km (80 milles) entre Hilton, Virgínia Occidental, i Clifton Forge, Virgínia.
Aquesta ruta travessa les muntanyes Allegheny i durant 21 km (13 milles) te un 0,5770/0 de pendent arribant als 742 m (2072 peus) d’alçada, després, feia un descens del 1,14% fins a Clifton Forge.
A la C&O operaven locomotores de la classe Texas 2-10-4 i tenien previst comprar més locomotores d’aquesta classe, per això la Lima Locomotive Works els va proposar l’innovador disseny 2-6-6-6.

El disseny de la nova locomotora tenia que pesar més de 352 Tm (775000 lliures) i fer servir quatre cilindres de 57,15 cm de diàmetre (22,5”) i una cursa de 838 mm (33”). El xassís articulat tenia que portar una enorme caldera amb una càmera de combustió de 71 m2  (9x15 peus) i una graella de 12,56 m2 (135,2 peus).

L’augment de la potència i la millora econòmica del nou disseny va ser decisiu per superar les locomotores de la sèrie Texas que operaven en aquell moment. La C&O va comprar aquesta locomotora i mai es va penedir de la seva decisió doncs va ser el millor disseny de la història del ferrocarril nord-americà. El nom d'Allegheny el van donar per les enormes muntanyes Allegheny a on treballaria.

Els seus dos carros tractors amb 3 eixos acoblats, d’expansió simple, articulada i amb rodes motrius de 170 cm de diàmetre (67") els hi donaven una bona velocitat, encara que no es feien servir per a córrer.
La cambra de combustió de 8 m2 (9'x15') amb una caldera de grans dimensions amb un pes de 350 tones (771300 lliures) assegurava la força de tracció.
La seva gran caixa de foc reposa sobre un bogi de 6 rodes, el mes gran mai muntat amb una locomotora de vapor.
Els seus 4 cilindres de 57 cm de diàmetre (22,5”) i 84 cm de carrera (33”), amb una pressió de 17,69 atm de caldera (260 psi), podien fer una força de tracció de 50 Tm (110211 lliures).

La longitud total de la locomotora i del tender quedava limitada per la longitud del ponts giratoris existents  que la van fer reduir a 41 metres (112,92’).

El tender es va fer mes alt per augmentar la capacitat. Seria el més gran que es va dissenyar per la C&O i pesava 195Tm (428100 lliures) amb un dipòsit d’aigua de 95 m3 (25000 galons) i amb una carbonera de 25 Tm.

Aquestes locomotores es van dissenyar per arrossegar trens de 5000 tones a 72 km/h (45 mph), però la seva tasta mes normal era la d’arrossegar >trens de càrrega de 10000 tones a 24 km/h (15 mph). Així, a les locomotores Allegheny mai se’ls va donar la oportunitat de demostrar tot el seu gran potencial.

Cal assenyalar que les Alleghenys van ser les locomotores de vapor més potents que es van construir al món, a 64 km/h (40 mph) podien generar 7500 CV encara que les calderes podien arribar als 8000 cavalls. Aquest enorme poder només ho va superar la PRR sèrie Q-2 amb 7987 CV. La Big Boy de la Unió Pacífic podia generar un màxim de 6200 CV.

Mai es van utilitzar amb la màxima potencia i encara que les Allegheny van fer un magnífic paper, no van guanyar la batalla al diesel.

Les primeres deu locomotores van ser lliurades al desembre de 1941 i comencen el seu servei per satisfer les demandes de carbó a la segona guerra mundial. El rendiment de les Allegheny va ser tan impressionant que la C&O va demanar una sèrie addicional de locomotores, els números 1610 a 1691 que es van lliurar al 1943 i les altres 45, del 1620 al 1644, el 1944.

La C & O va equipar 23 Allegheny amb calefacció de vapor però es va utilitzar poc, doncs només es va fer algun tren de tropes durant la Segona Guerra Mundial.

Les 15 últimes locomotores, de la 1645 a la 1659, es van lliurar el 1948. La C&O tenia un total de 60 Allegheny que van donar un bon servei fins els últims anys de la postguerra en que es van reemplaçar per les diesel, a partir del 1952. La última Allegheny va ser retirada a l’any 1956.

Sortosament per als aficionats al ferrocarril, han sobreviscut dues Allegheny de la C&O i es troben en exposició als Estats Units. La nº 1601 es troba al Museu Henry Ford a Dearborn, Míchigan i la 1604 al museu de B&O a Baltimore, Maryland.

La 1601 sèrie H-8 es va retirar pels seus propis medis fins al dipòsit de vapor de Detroit i es va guardar al interior de l'Henry Ford Museum. S’ha mantingut amb perfecte estat i es diu que es l’element més fotografiat de totes les locomotores que s’exposen allà.

La 1604 sèrie H-8 es va retirar a les vies de la ferralla després de l’arribada de les primeres diesel a Russell, KY. Es va donar al Museu del transport de la Roanoke al voltant del 1969. A Roanoke s’exposà al costat de la N&W 1218. El 4 de novembre de 1985, es va danyar per una inundació (la N&W 1218 no hi era en aquest moment). Durant la inundació va ser arrossegada fins que es va recolzar amb un pont. Després de recuperar-la es va fer una revisió estètica als tallers de Roanoke i va ser enviada a Baltimore el 1987 per ser presentada com a peça central del centre comercial de Clare Junction que estava al costat del B/O Museum. Aquest centre comercial va ser construït literalment al voltant de la 1604. El 1989, el centre comercial consideraba que la locomotora era massa gran i van decidir donar-la al B&O Museum sent traslladada a principis de 1990 on està fins avui.

Aquestes locomotores desaparegudes de fa molt de temps, van portar una vida dura de treball, poc "glamuros" però vital. Representa el pinacle de l’art dels constructors de locomotores i l'encarnació de la força bruta.

Les nº 1600, 1602, 1603 i la 1605 fins 1659 es van desballestar entre 1952 i 1956.
 
La locomotora Allegheny en altres ferrocarrils
Al ferrocarril de Virgínia també hi van operar vuit locomotores de la Lima construïdes durant la segona guerra mundial. Eren bàsicament idèntiques a les del C&O i es coneixen com a sèrie AG Blue Ridge. Lliurades el 1945 treballaven igualment per arrossegar trens de carbó. Van funcionar a la dècada dels 50 i es van retirar totes pels anys 60.
 
Locomotores Allegheny construïdes
any 1941 1942 1944 1945 1948 Totals
1600-1609 1610-1619 1620-1644 900-907 1645-1659  
Chesapeake & Ohio 10 10 25  

15 60
Virginian       8   8
Total           68
 
Locomotores Allegheny preservades
Classe Companyia Localització status Constructor
1604 H-8 C&O B&O Railroad Museum, Baltimore, MD exposició Lima # 7824, 1941
1601 H-8 C&O Henry Ford Museum, Dearborn, MI exposició Lima # 7821, 1941
 
Especificacions
Sèrie H-8 - 1600 H-8 - 1644
Companyia Chesapeake & Ohio (C & O) Chesapeake & Ohio (C & O)
Rodatge 2-6-6-6 2-6-6-6
Números de sèrie 1600-1644 1645-1659
Galga Std Std
Fabricant Lima Lima
Any 1941 1948
Sistema de distribució Baker Baker
Longitud i pes de la locomotora     
Distància d’eixos acoblats 4,24 m 4,24 m
Distància entre eixos tractors 22,40 m 22,40 m
Distància locomotora i tender 40,47 m 40,47 m
Pes per eix 39,3 Tm 38,8 Tm
Pes en servei 230,4 Tm 228,6 Tm
Pes de la locomotora 349,9 Tm 341 Tm
Pes del tender en vuit 194,2 Tm 195,8 Tm
Pes total locomotora i tender 544,0 Tm 536,8 Tm
Capacitat d’aigua del tender 94635 L 94635 L
Mides del esforç de tracció    
Diàmetre rodes tractores 170,18 cm 170,18 cm
Pressió de caldera 17,69 atm 17,69 atm
Cilindres - diàmetre 57,15 cm 57,15 cm
Cilindres - carrera 83,82 cm 83,82 cm
Esforç de tracció 4999 kg 4999 kg
Capacitat de calefacció    
Àrea del fogar 70,79 m2 70,79 m2
Àrea de graella 12,56 m2 12,54 m2
referències
http://www.steamlocomotive.com
http://www.southernsteamtrains.com/aallegheny.htm
 
 
 
Antoni Roca Albino
troca00@gmail.com
  www.rocaalbino.cat