fotografies i notes del Toni
 
 
Inici
Mikado 141-R Liberation
Sèrie A 2-6-6-4
Allegheny 2-6-6-6
Yellowstone 2-8-8-4
Challenger 4-6-6-4
Cab Forward 4-8-8-2
Big Boy 4-8-8-4
 
 
 
 
LES GRANS AMERICANES
BIG BOY 4-8-8-4
Durant la dècada de 1930, novament, la Unió Pacífic encarregà a ALCO la fabricació d’una locomotora encara més gran, dedicada exclusivament al transport de mercaderies i capaç de remuntar ella sola les muntanyes Wasatch, traccionant 3600 tones sense ajuda per les pendents del 1,14% de les muntanyes Wahstch a una velocitat de 80 mph (128,7 km/h).

Els dissenyadors de la locomotora van determinar que per portar un tren de 3600 tones, seria necessari un esforç de 135000 lliures (61,2 Tm). Com que suposaven un factor d’adherència 4, el pes de la màquina tindria que ser de 540000 lliures (244,9 Tm) (4*135000) . Tenint en compte que el pes per eix havia de ser màxim de 67500 lliures (30,6 Tm), requeria vuit eixos. Van acordar, per tant, el rodatge 4-8-8-4.

Amb la càrrega prevista, es van calcular els cilindres amb la base de 300 psi de pressió de caldera (20,41 atm).
Encara que no pensaven anar a 128,8 km/h (80mph), els dissenyadors van incorporar aquesta velocitat en el disseny per raons de seguretat.

El 1941, Alco va fabricar la primera 4-8-8-4. Abans de sortir dels tallers de Schenectady, algú, impressionat per la grandària d’aquella locomotora i tender, de quasi 40,5 m de longitud i un pes en servei de 530 tones, va escriure amb guix el nom de "Big Boy" al frontal de la caixa de fums. Com que el nom era molt sonor i encaixava, no va tardar en popularitzar-se.
Es considerada com la locomotora articulada més gran mai construïda.

La 4000 es va lliurar a Omaha el 5 de setembre de 1941 a les quatre de la tarda.
A l’hora de omplir aquell immens fogar, la part davantera estava tan allunyada, que va haver d’entrar un home per anar repartint el carbó que els demés li tiraven.
Pocs dies després la 4000 va arrossegar un primer tren de 3500 tones cap a l’est, coronant les Sherman Hill. La gent es va apinyar al llarg del recorregut per contemplar l’espectacle.

La construcció de les 25 Big Boys es van fer en dos grups.
El primer grup, anomenat "sèrie 1", van ser numerades del 4000 al 4019.
El segon, "sèrie 2" numerades del 4020 al 4024.
La última locomotora es va lliurar el juliol de 1959.
La majoria d'elles les van retirar el 1961, la última va ser en 1962.

En setembre de 1962 hi havia dues Big Boys operatives a Green River, WY.

El quilometratge de la sèrie 1 era mes o menys el mateix en cada màquina, 100000 de milles (1609345 km)
El tipus “all black” 4005, que va entrar en servei a octubre de 1941 i va ser retirada en juliol de 1962, va fer 1043624 milles (1679504 km)
La 4016 en va fer menys, 1016124 milles (1635248 km).
La 4006 es la que en va fer mes, 1064625 milles (1713301 km).
Del segon grup, la 4024 es la que en va fer mes, 811956 milles (1306680 km).

La Unión Pacífic va adoptar diferents esquemes de pintura per les Big Boys entre els que figurava l’alumini per la caixa de fums i els costats del fogar.

La 4015 de la Unión Pacífic no tenia radiadors tubulars que en altres unitats estaven instal·lats als costats de la plataforma anterior. Aquests sistema era per evitar que els radiadors d’aire es gelessin i en 1948 es van canviar a llocs mes resguardats.
 
Altres coses de les Big Boy
El carbó s’introduïa per un alimentador mecànic i era normal un consum de 9 tones per hora.
El sistema d’escapament estava format per dues toveres de subministrament d’aire amb sortides múltiples amb una xemeneia doble coberta per una campana deflectora de fums que funcionava amb vapor i s’utilitzava per protegir els sostres dels túnels del escapament quan la màquina circulava a ple rendiment.

Els dos bastidors, veritables obres mestres de la fosa, eren estructures d’acer d’una sola peça amb els cilindres incorporats. Aquest sistema era un tipus de construcció molt generalitzat als Estats Units des 1930.

Degut al esforç a que estava sotmesa l'estructura, les plaques interiors tenien un gruix de 3,49 cm. Tots els eixos es muntaven sobre coixinets de corrons. La cabina del maquinista estava molt protegida, ja que els hiverns de les planures de Wyoming son tan fredes com en el pol.

Només acabada la Segona Guerra Mundial, la número 4005 va ser modificada per tal d’alimentar-la amb fuel-oil. Tornaria a ser reconvertida a carbó.
 
Les Big Boy son les locomotores mes grans?
Llibres i revistes diuen que es la locomotora mes gran que s'ha construït. Quand comparem locomotores de vapor ho fem per el pes, la longitud, la potència i la força de tracció. Totes aquestes grans característiques les trobem en una Big Boy. Si no considerem locomotores experimentals i només mirem la classificació general de locomotores de vapor les Big Boy eren les mes grans entre totes, junt a les Y-6 i les H-8.

Sols les Yellowstone son mes grans amb l'esforç de tracció de 6619 kg, el fogar de 81 m3, i els cilindres 26x32 cm.

 
Línies que van fer servir les "Big Boy" 4-8-8-4
La única línia va ser la Union Pacific
 
Locomotores Big Boy preservades
Classe Companyia Localització status Constructor
4004 48841 UP US 30, Holliday Park, Cheyenne, WY exposició ALCO # 69575, 1941
4005 48841 UP Forney Transportation Museum, Denver, CO exposició ALCO # 69576, 1941
4006 48841 UP Museum of Transportation, St.Louis, MO exposició ALCO # 69577, 1941
4012 48841 UP Steamtown National Historic Site, Scranton, PA exposició ALCO # 69583, 1941
4014 48841 UP UP Engine House, Cheyenne, WY restaurada ALCO # 69585, 1941
4017 48841 UP National Railroad Museum, Gree Bay, WI exposició ALCO # 69588, 1941
4018 48841 UP Museum of the American Railroad, Dallas, TX exposició ALCO # 69589, 1941
4023 48842 UP Lauritzen Gardens, Omaha, NE exposició ALCO # 72780, 1944
 
Especificacions de Steve Llanso
Sèrie Big Boy (4884-1) Big Boy (4884-2)
Companyia Union Pacific (UP) Union Pacific (UP)
Rodatge 4-8-8-4 4-8-8-4
Números de sèrie 4000-4019 4020-4024
Galga Std Std
Fabricant ALCO ALCO
Any 1941 1944
Sistema de distribució Walschaert Walschaert
Longitud i pes de la locomotora    
Distància d’eixos acoblats 6,72 m 6,72 m
Distància locomotora i tender 42,14 m 42,14 m
Pes per eix 30,8 Tm 30,75 Tm
Pes en servei 244,9 Tm 247,3 Tm
Pes de la locomotora 345,6 Tm 350,29 Tm
Pes del tender en vuit 193,9 Tm 197,9 Tm
Pes total locomotora i tender 539,5 Tm 548,29 Tm
Capacitat d’aigua del tender 90850 L 94635 L
Capacitat de carbó 28 Tm 28 Tm
Mides del esforç de tracció    
Diàmetre rodes tractores 172,72 cm 172,72 cm
Pressió de caldera 20,41 atm 20,41 atm
Cilindres - diàmetre 60,33 cm 60,33 cm
Cilindres - carrera 81,28 cm 81,28 cm
Esforç de tracció 6141 kg 6141 kg
Capacitat de calefacció    
Àrea del fogar 65,40 m2 66,89 m2
Àrea de graella 12,96 m2 12,96 m2
referències 14-10-2011
www.steamlocomotive.com
American Locomotive Engineers
http://www.steamindex.com/people/american.htm
http://littletimothysworld.net/bigboy.html
http://www.livesteamlocomotives.com/
http://www.northeast.railfan.net/bigboy.html
http://www.uphs.org/
http://www.uprr.com/aboutup/photos/big_boy_centennial.shtml
http://steamcad.railfan.net/
http://www.trainweb.org/jlsrr/bigboy/bigboy%20mainpage.htm
http://webpages.charter.net/4-8-8-4bigboy/
via libre maig 2011 nº 552
http://www.trainweb.org/jlsrr/bigboy/information/bigboy%20information%20center.htm
http://www.northeast.railfan.net/bigboy.html
 
 
Antoni Roca Albino
troca00@gmail.com
  www.rocaalbino.cat