fotografies i notes del Toni
 
 
Inici
Mikado 141-R Liberation
Sèrie A 2-6-6-4
Allegheny 2-6-6-6
Yellowstone 2-8-8-4
Challenger 4-6-6-4
Cab Forward 4-8-8-2
Big Boy 4-8-8-4
 
 
 
 
LES GRANS AMERICANES
YELLOWSTONE 2-8-8-4
Les locomotores del tipus Yellowstone amb rodatge 2-8-8-4 van arribar a ser del millor en disseny de locomotores de vapor.

Es va incorporar la màxima tecnologia desenvolupada fins la dècada dels anys 1920.

Aquesta locomotora va ser la més potent mai construïda doncs podia produir més de 6000 HP de força en algunes de les sèries.

Al construir-les, la estètica d’aquest tipus de màquines no importava, però la Yellowstone de la Baltimore & Ohio sèrie EM1 potser va ser la més bonica de totes les gran locomotores.

La sèrie de la Northern Pacific es va utilitzar per el transport de trens pesants, igual que a les demés companyies que les van comprar.

La Pacífic Sud les va demanar a la Lima i les va classificar com a sèrie CA-9 fent-les servir en regions del sud del seu ferrocarril, on necessitaven gran potència. Això era un retrocés important en la línia doncs en aquest lloc es feien servir les Cap Forward i amb les Yellowstones provocava la asfixia del personal per la gran quantitat de túnels de la línia.

Per la B&O es van lliurar trenta locomotores que, encara que les volien diesel, la problemàtica de la segona guerra mundial va obligar a comprar-les de vapor. Per sort s'hi va aplicar la millor tecnologia del moment. La seva gran adherència les feien perfectes per el servei que es feia en les fortes rampes i pendents a través de la serra dels Apalatxes.

Conegudes com les Yellowstone, es van construir especialment per moure el trànsit pesant en rampes i pendents molt pronunciades de la manera més eficient possible. Es convertirien en la locomotora més avançada tecnològicament, encara que no arribaria a la eficiència de la diesel - elèctrica, sent retirades a la dècada dels anys 1960. En qualsevol cas, van complir molt bé amb el seu treball.

Les Yellowstone es van construir en 5 series diferents. Cada sèrie era d'un disseny particular i fetes especialment per a cada companyia que les encarregava.
 
Northen Pacific sèrie Z-5
Les Yellowstone van ser construïdes el 1928 per la ALCO (American Locomotive Corporation) per la companyia NP (Northern Pacífic), per córrer a bona velocitat per les llargues planes de Dakota del Nort. La ALCO va ser l'únic fabricant que va construir aquesta sèrie.

La Northern Pacífic volia cremar el carbó de baix poder de calorífic que obtenia de les mines que tenia al llarg de la línia (conegut com carbó “Rosebud”), per això era necessari dissenyar una locomotora amb una gran fogar de 182 peus quadrats (17 m2). El mes gran mai utilitzat al mon en una locomotora de vapor. La meitat davantera del fogar estava sobre el bogie al que se li demanava un sobre esforç. La combustió era molt deficient per el que produïa vapor molt malament i només donava 5000 cavalls de potencia. Es va comprovar que la graella era massa gran per mantenir una temperatura alta i una combustió complerta, problema que es va resoldre escurçant dos peus (60 cm) de la part davantera del fogar.

Va ser la locomotora de vapor mes gran del món (en aquell moment) i ALCO ho va celebrar amb un sopar de 12 persones a dins del fogar.
 
Southern Pacific sèrie AC-9
La majoria de locomotores de la Southern Pacific eren del disseny Cab Forward i no totes les locomotores les utilitzaven dins aquesta línia, per el que en 1939 van comprar 12 Yellowstone a la fabrica LIMA per usar a la part sud de les seves línies.

A diferencia de les Cab Forward, aquestes noves Yellowstone es van fer per a cremar carbó. Mes tard però, es van modificar posant cremadors de fuel.

Es van retirar entre el 1953 i el 1956.
 
Duluth, Missabe & Iron Range, sèries M-3 i M-4
A finals de 1930, la DM & IR tenia necessitat de noves locomotores amb capacitat de arrossegar 115 vagons i 8750 tones per pendents del 0,62 %. El model Pacífic Occidental 2-8-8-2 va ser la base per el nou disseny. La cabina era més gran i requeria una estructura gran i pesada, i es va posar un bogi de 4 rodes. Es van fer servir rodaments de corrons en la locomotora i el tender.

El DM & IR va triar la opció del tender centpeus (es un tender de 14 rodes).

La companyia es va mostrar satisfeta amb el primer grup de 8 unitats (classe M-3) que va rebre de la Baldwin el 1941 i en va demanar 10 unitats mes (sèrie M-4).

Aquesta sèrie es va completar a finals de 1943 després de perdre una part del seu transit, de manera que algunes de les M-4 van ser arrendades i lliurades directament a Denver & Rio Grande Western. Al hivern següent la D & RGW va rebre noves 2-8-8-4 per al seu propi ús i ajudar a superar el pas de 10239 peus (3000 metres) al pas de Tennesse en l'encreuament de la serralada Central.

El D & RGW va enviar un telegrama a la DM & IR que les Yellowstone van ser les locomotores de vapor més fiables que mai van operar en la seva línia.

En el DM & ANAR es van utilitzar principalment per tirar de trens de mineral al llarg de la zona de Duluth. En la seva major part, els trens de mineral tenien que anar fins els molls de Lake Superior a Duluth fins a Two Harbors. Aquest viatges no requerien la enorme força de tracció de les Yelowstone. Sorprenentment el factor que limitava era el pendent de 2,2 % de Duluth fins a les drassanes de Proctor. Els vagons de mineral vuits tenien que retornar a les drassanes per la seva classificació.

Totes les Yellowstone DM & ANAR van ser retirades entre 1958 i 1963.
 
Baltimore & Ohio, sèrie EM-1
La sèrie EM-1A van ser les últimes locomotores de vapor articulades construïdes per la B & O. En realitat B & O no volia les EM-1. Al seu lloc volien les diesel, però les restriccions imposades per el "Consell de Producció de Guerra", les EM-1 es van lliurar per la Baldwin el 1944 (7620-7619) i el 1945 (7620-7629).

Per aquest rodatge, eren relativament modestes en grandària, però eren molt potents. En un principi, va treballar a la línia de Cumberland a Graffon, Virgínia Occidental, un tram físicament molt difícil de la B & O, amb nombrosos trens de carbó pesat, així com expressos ràpids.

Més tard, les dièsels es van fer càrrec d’aquesta tasca i la sèrie va ser traslladada a la zona de Pittsburg on es controla el trànsit de tot el mineral a més de trens entre Wheeling i Pittsburg. La sèrie va passar a ser 650-679. Es va començar a donar de baixa el 1957 fins el 1960.

Totes les classes de Yellowstone feien servir vapor d’expansió simple i per tan no poden ser anomenades "Mallet".
 
Línies de ferrocarril que van fer servir les Yellowstone
Baltimore & Ohio - Duluth, Missabe & Iron Range - Northern Pacific - Southern Pacific
 
Locomotores Yellowstone preservades
Nº. sèrie Línia Lloc Informació de fàbrica
227 M-3 DM&IR Lake Superior Transportation Museum, Duluth, MN Baldwin #62533, 1941
225 M-3 DM&IR US 2, Proctor, MN Baldwin #62531, 1941
229 M-4 DM&IR D&IR Depot, Two Harbors, MN Baldwin #64708, 1943
 
Especificacions de Steve Llanso
Sèrie M-3/M-4 AC-9 Z-5 EM-1
Companyia Duluth, Missabe & Iron Range (DM&IR) Southern Pacific (SP) Northern Pacific (NP) Baltimore & Ohio (B&O)
Rodatge 2-8-8-4 2-8-8-4 2-8-8-4 2-8-8-4
Números de sèrie 220-237 3800-3811 5001-5011 7600-7629
Fabricant Baldwin Lima Baldwin Baldwin
Any 1941 1939 1928 1944
Sistema de distribució Walschaert Walschaert Walschaert Walschaert
Longitud i pes de la locomotora
Distància d’eixos acoblats 6,18 m 6,06 m 6,0 m 5,91  m
Distància entre eixos tractors 24,07 m 23,74 m 23,89 m 23,71 m
Distància locomotora i tender 40,67 m   39,45 m 40,32 m
Pes per eix   30,12 tm 32,16 tm 28,17 tm
Pes en servei 254,13 tm 236,87 tm 253,51 tm 219,99 tm
Pes de la locomotora 315,27 tm 307,17 tm 328,13 tm 285,17 tm
Pes del tender en vuit 198,67 tm 145,51 tm 182,34 tm 173,27 tm
Pes total locomotora i tender 513,94 tm 452,69 tm 510,47 tm 458,45 tm
Capacitat d’aigua del tender 94635,24 L 83657,55 L 80250 L 83279 L
Capacitat de combustible        
Mides del esforç de tracció
Diàmetre rodes tractores 160,02 cm 161,29 cm 160,02 cm 162,56 cm
Pressió de caldera 16,33 atm 17,01 atm 17,1 atm 15,99 atm
Cilindres (diàmetre) 66,04 cm 60,96 cm 61,0 cm 60,96 cm
Cilindres (carrera) 81,28 cm 81,28 cm 81,3 cm 81,28 cm
Capacitat de calefacció
Àrea del fogar 69,68 m2 54,72 m2 81,01 m2 70,23 m2
Àrea de graella 11,61 m2 12,96 m2 16,91 m2 10,92m2
referències
http://ctr.trains.com
http://www.rogerhintz.com/trains/yellowstone.html
http://narrowmind.railfan.net/
http://www.steamlocomotive.com/yellowstone/
 
 
 
Antoni Roca Albino
troca00@gmail.com
  www.rocaalbino.cat